סוס טרויאני

25 מאי

|מאת חגי|

שני גברים נפגשים במועדון. האחד, בעל המועדון, מבקש לשווק את המועדון באמצעות הגרלת הגדלת חזה. השני, כתב, מבקש לסקר את האירועים. המסקנה – "רבים טענו כי התחרות תשבור שיא של סקסיזם, שיכפה באופן וולגרי את תפישת היופי הגברית על הגוף הנשי. אולם בעבור רבות מנשות העיר מדובר היה באקט של עצמאות מינית, שמתרחש כחלק משחרור העיר שנתפשה לעתים כפוריטנית". כך מסכם רועי צ'יקי ארד את האירוע בכתבתו לעיתון הארץ. מובן שככתב רציני, ההתייחסות מבוססת על ראיונות עומק עם שלל נשים המצוטטות בכתבה. אף שכמעט כל הציטוטים קשורים בדרך זו או אחר להיות נשים סחורה (לרבות שימוש בביטוי "אני יכולה למכור" על ידי בעלת חזה גדול) צ'יקי רואה בכך "אקט של עצמאות מינית". גם השימוש במונחים חיוביים ככותרת, כגון "עמק הסיליקון" ב-Ynet ו"המירוץ לניתוח", משל היה הניתוח שווה ערך למיליון שקלים, אצל צ'יקי ארד נותן תמונה לא רעה באשר לעמדותיהם).

הרבה דברים אפשר לכתוב על ההגרלה המגעילה הזאת. אפשר לדבר על ההיבטים הפוליטיים והחברתיים הנלווים לה. לא פעם שיח שכזה הוא השיח המשמעותי, והיחיד שמסוגל להתמודד עם התנהגויות חברתיות מאוסות. דברים אלו נראים לי מובנים מאליו. בפוסט הקצר הזה אני רוצה להתבונן לרגע על הפן המשפטי של האירוע.

נדמה לי שאפשר לדבר על לפחות שלושה מישורים משפטיים.

המישור האחד הוא המישור של הרופא המעורב בהגרלה, ד"ר גבריאל תמיר. סעיף 3(4) לתקנות הרופאים (פרסומת אסורה), תשס"ט-2008 קובע כי פרסומת אסורה היא, בין היתר: "פרסום מבצעים, הנחות, הגרלות, חלוקת פרסים, מתנות או מתן כל טובת הנאה (בפסקה זו – תמורה) בקשר עם מתן או קבלת טיפול רפואי, או מתן טיפול רפואי כתמורה לרכישה או לקבלה של שירות אחר". סעיף 2(ג) לתקנות קובע כי פרסומת אסורה היא: "פרסומת המכילה צילום, ציור או תמונה של אברי גוף מוצנעים". והנה, ד"ר תמיר נטל חלק במכוון באירוע יחצ"ני לשם שיווק ניתוח. הוא כרך טיפול רפואי בשירות אחר (שירותי המועדון), פרסם הגרלה בקשר עם מתן טיפול רפואי, וכן נעזר בפרסומת המכילה תמונה של אברי גוף מוצנעים (ובצורה משפילה למדי, כפי שניתן לראות בהזמנה למסיבה). מישור זה הוא מישור הפעולה שנדמה כפשוט ביותר מאחר שהוא כלל לא עוסק בפגיעה בנשים (על התופעה של רפואה קוסמטית כתבתי בעבר בפוסט "אל תקראו להם רופאים").

מישור מורכב יותר הוא האפשרות לפעול כנגד המועדון. שאלת ההחפצה של נשים במועדונים כבר זכתה ללא מעט דיון משפטי. החפצה אלימה הרבה פחות מבמקרה הנוכחי, דוגמת מועדונים שהכניסו נשים חינם תחת הסיסמא "נשים חינם וסושי גם" או שיצרו סביבת בילוי מכוונת לנשים צעירות תוך מניעת כניסתם של גברים בני אותו הגיל נמצאה כבר לא חוקית (וראו את כתבתו של פרופ' אייל גרוס בנושא כאן וכן את הפוסט שפרסמתי בנושא כאן). יחד עם זאת, באותם המקרים ה"הטבה" ניתנה רק לנשים, ומשכך נפסלה בהיותה מפלה. בית המשפט לא נדרש, וממילא גם לא פסק, האם מדובר בדינים האוסרים על אפליה, או בדינים האוסרים על הכפפה.

המקרה הנוכחי, בהקשר הזה, הוא מקרה מבחן מעניין. במקרה הנוכחי גם גברים יכלו להשתתף בהגרלה, ולפיכך לא הייתה כל אבחנה על בסיס מין. האלימות כלפי הנשים נוצרה מעצם אופייה של ההגרלה. מהאופן שבו ביקשו מנהלי המועדון להתייחס ללקוחותיהן. פגיעה כזאת נעדרת את הדרישה הבסיסית בדיני איסור אפליה של זיקה ישירה בין אדם ספציפי לגורם המפלה. הגרלת הגדלת החזה היא חלק ממערך המחזק את ראייתן של נשים כחפצים, ובכך משמר את ההיררכיה הכללית בין המינים. בשביל לראות בהגרלה כאפליה יש צורך להסתכל עליה בקונטקסט רחב ולהבין שלמרות העדר קשר ישיר בין ההגרלה לאפלייתן של נשים, קיים קשר עקיף בין השניים.

לבסוף, מישור לא פחות חשוב הוא המישור של העובדות במועדון. בכתבתו מדווח צ'יקי ארד על אחת הברמניות שביקשה, בעילום שם, לדבר על סביבה סקסיסטית, בה הן נדרשות להגיע בלבוש מינימאלי ולרקוד על הבר. מקום בו חזה של נשים הוא מוצר הוא מקום עוין לנשים. סעיף 3(5) לחוק למניעת הטרדה מינית, תשס"ח-1988 קובע כי הטרדה מינית היא בין היתר: "התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו". סעיף 2 לחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 אוסר על אפליה, לרבות בתנאי העבודה. אף שפרשנות צרה של הסעיפים תוביל למסקנה שלא נפגעה זכותן של העובדות, נדמה לי שהסתכלות מפוקחת על המציאות תוביל למסקנה שהתנהגות המועדות מפרה את שני הסעיפים. החפצה של נשים היא התייחסות מבזה למינו של אדם. החפצה של נשים היא יצירת סביבת עבודה עויינת, המפלה נשים. בדומה לאיסור לדרוש מעובדים להיחשף לעישון או ליתר מפגעים חברתיים, ראוי שהמדינה תפעל למניעת חיוב עובדים לעבוד בתנאים של פגיעה חברתית שיטתית על בסיס מין.

כמובן, שכנגד כל אחד מהטיעונים שהועלו כאן יהיו מי שידעו לטעון ארוכות – על חופש הקניין, חופש העיסוק ועוד כיוצא בזה טיעונים. אין בכוונתי לבחון את כלל הדיונים האפשריים בנושאים אלו. יחד עם זאת, המקרה הזה, שאינו חריג כלל וכלל ומשקף "תרבות" בילוי שלמה המושתתת על החפצת נשים, יכול לחשוף כיוונים משפטיים אפשריים אליהם אפשר לפנות בניסיון לצמצם את התופעה. באירוע לציון היום למלחמה באלימות כנגד נשים לפני מספר שנים ציינה יעל דיין כי "החוקים כבר כאן, עכשיו הזמן להפעיל אותם".

דרך אגב, בצורה הולמת למדי, הזוכה בהגרלה היה אף הוא גבר, שהבטיח להעניק את הפרס לחברה שלו. אני מקווה שהוא לא מצפה ממנה לכשכש בזנב כאות תודה.   

מודעות פרסומת

11 תגובות to “סוס טרויאני”

  1. אור מאי 25, 2012 בשעה 8:33 am #

    תודה, חגי!
    מאז שקראתי לראשונה על האירוע הזה חשתי שהוא מזעזע מכדי שיעבור בשתיקה.
    אם בן הזוג שלי היה "מעניק לי במתנה" ניתוח להגדלת חזה, הייתי מציעה לו בנימוס להשתמש בו בעצמו אם זה נראה לו כזה שוס לחתוך את החזה ולהכניס לשם חתיכות פלסטיק (ואז הייתי מעיפה אותו מכל המדרגות).

  2. chicky00 מאי 25, 2012 בשעה 6:21 pm #

    כמובן שכל הדברים שכתבת נכונים, אבל ניסיתי ליצור גם תמונה רחבה יותר, לגבי נשים שסבלו במשך שנים מפוריטניות וקוד-לבוש דכאני, משהו שיכול לעתים להיות לא פחות קשה מהחפצה ומסחור, כך שניסיתי לתת תמונה מלאה. הדוגמא של הזמרות הלבנוניות חובבות הניתוחים הפלסטיים ובהן זמרת שיעית כמו הייפא והבי , או אפילו דנה אינטרנשנל, מראה שלניתוח הפלסטי יש לעתים קונטקסט שהוא לא רק של כניעה אלא של מאבק. כמו לקעקוע למשל.
    תאר לך שמפלגה דתית היתה אוסרת ניתוחים פלסטיים. האם לא היינו נאבקים כדי שנשים יעשו עם הגוף שלהן מה שהן רוצות? האם אתה מציע שרק אגנה את הניתוח כ"מגעיל" ו"מאוס" ולא אתן את ההקשר של נתיבות שבשביל חלק מהנשים חשוב לא פחות?
    יש לפעמים איזורים בחיים שבהם שתי תאוריות מתנגשות אחת בשניה – והעדפתי להציג את שניהם, כשכמובן טון דבריי הציג את הבעייתיות שבהגרלת הניתוח.
    תודה על התגובה והדיאלוג.

    צ'יקי

    • חגי מאי 26, 2012 בשעה 6:55 pm #

      ראשית, אני חושב שהדוגמא של דנה אינטרנשנל היא לא ממן העניין. ברור שיש ניתוחים פלסטיים שיש להם מטרה שהיא מעבר לקוסמטית בלבד, גם אם אינם "מצילי חיים", דוגמת ניתוחים לשינוי מין.

      בכל מקרה, יש פער גדול מאוד בין מלחמה בגופים שמבקשים לשלוט בגוף הנשי על ידי החבאתו, לבין תמיכה בגופים שמבקשים לשלוט בגוף הנשי לא פחות על ידי עידוד דימויי גוף מעוותים.

      במילים אחרות, לא נדמה לי שבמקרה הזה היו שתי תיאוריות מתנגשות. פשוט אם רבנים היו דורשים קוד מראה נוקשה לנשים היית מגלה את זה יותר בקלות מאשר כשמכתיבי דעת קהל חילונים עושים זאת.

      • chicky00 מאי 30, 2012 בשעה 12:57 am #

        לא הבנתי איך ענית לטענה שלי. אתה מדבר על פער, השאלה האם הוא לטובת השליטה על הגוף או דימויי הגוף? הסברת שהדברים מתגלים בקלות, למה זה קשור? אני מסכים עם החוויה שאתה מתאר, אבל יש חוויה של נשים שאתה לא מתייחס אליה (הסתרה, כפיית לבוש). אתה מתעקש להתייחס רק לחוויה אחת (הבעיה בניתוחים פלסטיים).
        האם אתה חושב שלא הייתי צריך להביא את הרקע של הנשים בנתיבות עיר הבאבות? הרי בכל זאת האירוע קרה בנתיבות עם כל הרקע הדכאני שלה שעובר עכשיו לכיוון אחר (אולי לדכאנות אחרת).

      • רוני מאי 30, 2012 בשעה 6:43 am #

        אתה מתייחס למה שהצגת בכתבה שלך כ"שתי תיאוריות מתנגשות", כאשר התיאוריה הראשונה היא "ניתוחים פלסטיים מעצימים נשים" והשנייה היא "ניתוחים פלסטיים מדכאים נשים". הבנתי נכון? במסגרת זו אתה מביא כדוגמה הפוכה לאפשרות לעבור ניתוחים פלסטיים – איסור היפותטי על ניתוחים פלסטיים (ע"י מפלגה דתית היפותטית כלשהי).

        אז לדעתי, אין פה בכלל שתי תיאוריות מתנגשות. העובדה שנתיבות היא עיר ש(אתה קבעת)בה יש דיכוי נשי מסוים של הסתרת גוף האישה (שוב, פרשנות שלך), לא אומר שניתוחים פלסטיים זה ההיפך והם בגדר העצמה נשית. העובדה שיש נשים שנתונות לכללי לבוש מסוימים של צניעות והסתרת גופן בשם חוקים דתיים וחברתיים, לא אומרת שניתוחים פלסטיים להגדלת החזה הם אוטומטית בגדר העצמה ולקיחת בעלות על גופך. ייתכן שזוהי פרשנות של *חלק* מהנשים בנתיבות, ייתכן שלא. ייתכן גם שהנשים שתמכו במבצע הזה, בכלל לא חשבו על הניתוח כעל משהו שבא כנגד כוחות חברתיים קיימים בנתיבות, אלא פשוט נהנו מההזדמנות, כמו שהיו נשים שהיו נהנות ממנה בת"א או בחיפה.

        אני חושבת שה"תיאוריות המתנגשות" שלך הן החלטה פרשנית שלך בלבד, ולא דייקת את המורכבות של נתיבות ודיכוי/העצמה נשיים. אתה כתבת שיש חוויה של נשים שחגי לא מתייחס אליה. ובכן, יש הרבה מאוד חוויות של נשים שאתה לא התייחסת אליהן גם כן. ההחלטה שלך להתייחס לשתי חוויות "מנוגדות", היא ההחלה של תפיסת עולמך על מציאות מורכבת יותר. אתה כותב "האם אתה חושב שלא הייתי צריך להביא את הרקע של הנשים בנתיבות עיר הבאבות?" וזה מעיד בדיוק על כך שאתה חושב שאתה אשכרה מבין לעומק את אותו "רקע" שאתה מתיימר להביא. מצטערת, אבל ממש לא שכנעת אותי.

    • chicky00 מאי 30, 2012 בשעה 4:50 pm #

      הי רוני.
      תודה על תשובתך.
      1. שמת דברים בפי לא נכון. אני מציג במאמר שתי תאוריות – "ניתוח חזה זה רע כי זה הפלת הדימוי הגברי על הנשים" ו"הגרלת ניתוח החזה היא חלק משחרור מיני שעוברת העיר אחרי שנים שנשים הוסתרו" ולא כפי שתיארת. כדי להפוך את העניין לסבוך יותר, שתי התאוריות עצמן נסתרות במידה מסוימת כתבה, היות והגברים עמם דיברתי ברובם התנגדו לניתוח שחברותיהן יעשו, והבנות בכתבה אמרו "מי שואל אותם" על הבנים, ומצד שני – הבאתי את דברי המלצרית ואת הראיונות עם המארגנים, שמראים שיש נימה שובניסטית במקום. לא הסגרתי נתון מסוים לגבי המלצרית כדי שלא יפטרו אותה, אבל היה גם מתח גזעני מסוים בינה ובין המארגנים, שהופך את הנושא לעוד יותר מורכב. הרי חלק מהביקורת הוא בכך שמדובר ב"טעם רע", או כפי שציין חגי עניין "מגעיל".
      2. אם אני מבין את טענתך, את מתייחסת לפרשנות שלי כ"משהו שהוא רק פרשנות שלי" ולכן פוסלת אותו. בעוד הפרשנות שלך ושל חגי היא משהו שהוא מעבר לפרשנות, עניין שהוא עובדה דתית. כתבת "אתה חושב שאתה אשכרה מבין לעומק" – יתכן ואיני מבין לעומק, אבל באיזה מובן את וחגי כן מבינים לעומק יותר ממני את הנושא?

      • רוני מאי 30, 2012 בשעה 4:57 pm #

        אני חושבת שלכתוב "נתיבות עיר הבאבות" זה בהחלט להחיל פרשנות שאינה מותירה עוד מקום לפרשנות אחרת. לא יודעת, אבל אני בהחלט מוכנה לקבל שבנתיבות יש נשים שמפרשות ככה את המציאות – כפי שאתה כתבת אותה. רק שזה חלק אחד בלבד מתמונה של המון חלקים, ולא "שתי תיאוריות מתנגשות" שאתה העלית.
        קראתי את כל הכתבה שלך וראיתי את כל הפנים שהבאת. הפתיח היה בעיניי מיותר ומכליל, וזה גם מה שחגי התייחס אליו בפוסט. זוהי דעתי. לגבי לשים דברים בפיך – חס ושלום, רק ניסיתי להבין מה היתה כוונתך, ולכן גם שאלתי אם הבנתי נכון. ובכל זאת, אני עומדת על דעתי שההתייחסות שלך אל נתיבות באופן בו התייחסת אל העיר, נותן פתח לפרשנות שהעלית – שאכן מדובר בסוג של העצמה. ושוב, למרות שייתכן שכך הוא הדבר עבור כמה נשים, אני חושבת שבגדול, בחרת להטיל אור דווקא על הנקודה הזו, למרות שהיא לאו דווקא דומיננטית מתוך שלל הפרשנויות האפשריות.

  3. ponetium מאי 26, 2012 בשעה 6:48 pm #

    "בהגרלת הגדלת חזה, כמו שתמיד חלמת". אכן, חלומן הקולקטיבי של כל הנשים הוא ציצי ממש גדול. מעניין מה היו אומרים אם הם היו מגרילים ניתוח הגדלת פין (דבר מוקצה לכשעצמו)… הממ… אני לא מתקשה לדמיין.

    • chicky00 מאי 31, 2012 בשעה 9:59 am #

      הי רוני.
      הכינוי "נתיבות, עיר הבאבות" חזרה על ידי כמה אנשים ונשים, זה גם הדימוי החיצוני של העיר (כמו 'תל אביב, עיר ללא הפסקה'). זו כמובן לא כל מה שיש בעיר (גם תל אביב הרי היא גם לא עיר ללא הפסקה), הרי האירוע שתארתי מתנגש עם התפיסה הבאבית – ועל זה למעשה כתבתי. כתבת שבחרתי להטיל אור על נקודה מסוימת, בעוד 90 אחוז מהכתבה עוסקים בנקודות נוספות, כולל שכר עובדים סוציאלים וכו'.

  4. tevety יוני 14, 2012 בשעה 5:31 am #

    הי רועי,
    מגניב שאתה מגיב ומנהל דיון בנושא לאחר שנמתחה ביקורת על מאמר שכתבת, זה לא ברור מאליו גם אם לפעמים אנחנו טועים לחשוב שכן
    נראה לי שהנקודה היא שניתוח להגדלת חזה הוא לא שחרור מדיכוי מיני. הוא שעבוד לצו אחר. קשה לי לדמיין פרס שיכול לגלם שחרור מדיכוי מיני, אבל אולי פגישת ייעוץ עם סקסולוג/ית היא צעד בכיוון (למרות שיש מה להגיד גם על הפטרונות המשתמעת מהצעה כזו, לפיה יש מיניות נכונה שהמומחה/ית יכול/ה ללמד את ההדיוט)
    לענין ההתיחסות אל נתיבות כעיר הבאבות- גדלתי בעיר ולמרות שנכון עובדתית שמדובר בעיר בעל צביון דתי מסוים, עדיין מדובר בביטוי שמשתמעת ממנו התנשאות וכמובן ראיה סטריאוטיפית ומצמצמת, שברור לי שלא כיוונת אליה. נראה לי שחלק מהענין נובע מההבדל בין הכתיבה הביקורתית מבוססת המסורת האקדמית הנהוגה כאן ובמקומות נוספים לבין הכתיבה המאתגרת מבוססת התרבות הפופולארית הנהוגה, ובכן, בערוצי תקשורת המשתייכים לאחרונה גם אם הם מנסים לבקר אותה.

Trackbacks/Pingbacks

  1. שמירה ממסורת « האחות הגדולה - מאי 29, 2012

    […] סוס טרויאני (חגי, יחסי מין) […]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: