על קוויר-הטרוסקסואליות ומהפיכות עתידיות

30 אוג

*פוסט אורח*

 |מאת שחר|

לא יכולתי להשתתף במצעד בגלל שבאותו היום זוג חברים התחתן חתונה צמחונית-קונסרבטיבית (ככה שאיתגרתי בכל זאת את ההטרו-נורמות, תכל'ס). ובכל זאת, תמונות, הדים, ועוד הרבה תמונות הגיעו אליי (זה מה שקורה כשאתה חבר של זרוב.קום בפייס). המצעד אותו המצעד, הים אותו הים, והטוקבקים אותם הטוקבקים. ובכל זאת, הדרך שבה ראיתי את המצעד השנה הייתה מעמדה מעט אחרת.

אם כל שנה ראיתי את המצעד בתחושה מעורבת של קנאה ושל גאווה (קנאה; כי הלהט"בים יודעים להרים מצעדים ולתת בראש, וגאווה כי זה מתרחש בעיר שבה לפני שנה ומשהו היה פיגוע פרא-כיבוש ראשון במועדון הברנוער), השנה תחושת החליפו את מקומן של תחושות אלה בתחושה של גאווה עצמית, ותחילתה של זהות שהיא לא פחות הטרוסקסואלית, אבל יותר קווירית. חיפוש מהיר העלה את הערך בוויקי- קוויר – הטרוסקסואל. אוקי, האם אחרי עשרים ושמונה שנים של שיממון הטרוסקסואלי, גם אני אוכל לקפוץ על העגלה המסנוורת של הקווירים?

התחלתי להרהר במשמעות של המושגים סטרייט, וקוויר. סטרייט, הצוק הנישא והמרושע שהמושג הזה מייצג, הוא המסמן לא של הפרקטיקה המינית (כי מה היא פרקטיקה מינית חוץ מתת הסעיף הספציפי מתוך כלל הפטישים של המיניות?) אלא של האידיאל המוסרי. כמו “צדיק” או “קדוש”, בתרבות המערבית (או המערבית-מזרחית-פליטים שיש בישראל) המושג “הטרוסקסואל” קיבל את הכינוי “ישר”, או “סטרייט”. ההבדל בין הטרוסקסואל לסטרייט הוא שההטרוסקסואל הוא מי שהאוריינטציה שלו היא מין עם בן אנוש שהמגדר שלו/ה הפוכים.

למילה סטרייט מתווסף ממד של מוסריות. כאן טמנו לעצמם ההטרואים מלכודת דבש: אם נדגום את אוכלוסיית הגברים במדינה מסויימת, ולצורך העניין ננפה לצורך המדגם את עשרת האחוזים של הומוסקסואלים (תן או קח), ספק אם נוכל לכנות את האוכלוסייה שתתקבל כאוכלוסייה הומוגנית. סקירה קצרה של כמעט כל אתר פורנו תגלה שהמיניות ההטרוסקסואלית מחולקת למאות סעיפים של העדפות, של פטישים. כמה מאיתנו הסטרייטים מעדיפים – ושאף אחד לא ייכנס לתוך היסטוריית הגוגל שלי – נשים שלובשות חליפות ויניל, לובשות חליפת תלמידת בית ספר (פטיש די מזעזע בעיני במיוחד כי אני לומד הוראה) ועוד ועוד כיד הדמיון? כמה, וזה כבר ממש לעג לרש, מפנטזים על אישה עם עוד אישה? הפנטזייה המקובלת הסטרייטית היא של שתי נשים שעוסקות בפעילות מינית הומוסקסואלית. כן, ללא ספק, סטרייטים.

כלומר, אם נחפש את הגבר הסטרייט באוכלוסייה שמגדירה את עצמה הטרוסקסואלית, כזה שעוסק ביחסי מין שהם באופן אקסלוסיבי הטרוסקסואליים, מונוגמיים, ושבהם (מה לעשות) הוא מבסס את יחסי המרות שבין גברים לנשים, כנראה שנמצא רק אחד או שניים, וגם זה רק בגלל שעדיין לא הקימו אתרים לפטישים המעוותים שרוחשים בנפש המעוותת שלהם.הסטרייט הוא האידאל הלא מושג של ההיררכיה הכלכלית והסוציאלית של התרבות השלטת הנוכחית. הבעיה מתחילה כשהאדם המערבי (ואני מתייחס בעיקר לגברים, כי כמו במקרה של הפנטזיה על שתי בחורות, הנשים "נהנות" מאמורפיות יחסית בהגדרות המגדריות שלהן, פשוט כי זה מעמיד לגברים את הבולבול) עוסק באופן אובססיבי בהשוואה בין הסטרייט האידאלי לבין המציאות הפחות בהירה של המיניות האנושית לגמרי שלו. כמו נער דתי שלא יכול להפסיק לאונן, או נערה דתית שלא יכולה שלא  לחוש משיכה גופנית (ואני לא מכוון במיוחד ליהדות), הגבר הסטרייט, שלא יכול שלא למצוא מוקדים ארוטיים בתחומים שהם מעבר למה שהנורמה מגדירה כלגטימי, לנצח יחוש תסכול וכישלון.

המוסר הסטרייטי פועל לעומק ולרוחב: הדימויים, המסרים והאיסורים כולם מצביעים אל אותו תחום מצומצם של מין ומגדר – גבר ואישה, פנימה החוצה. אפילו אם אתה רוצה שזו תהיה אישה ש, סליחה, תזיין אותך בתחת (תופעה שמכונה בשם החינני Bend over, boyfriend) אתה מוקצה מהתחום ההטרוסקסואלי. גבר ואישה, פנימה והחוצה, זהו פחות או יותר.

המקורות לנורמות האלה, הדתיים, הכלכליים, ההיסטוריים, יכולים להסביר את העובדה שהדעות האלה היו המיינסטרים מלפני כמה עשורים. הם לא מסבירים למה אותן הנורמות המעופשות של תחילת המאה העשרים עדיין מציירות את הגבול מסביב לתחומים הלגיטימיים של פעילות מינית אנושית. הרי הרבה השתנה, ואם כולנו פתאום בקטע, קטע כלשהו, לא משנה איזה קטע, אז למה עולם הדימויים הסטרייטי, הגברי, הכוחני, הוא זה ששולט?

כמובן ששינויים מסויימים מתרחשים, כמו הדיון המתפתח במיניות ובמגדר, ובמיניות הנשית, פמניזם, תאוריות של קוויר וכל מה שהאנשים בגילמן מתווכחים עליו בקפה עלית, אבל הדימויים, ההגדרה הבסיסית, של המיניות הסטרייטית נשארה – לא רק גבר ששוכב עם נשים אלא גבר שמגלם בתוכו את מהות הגבריות – כוחניות, כיבוש, קשיחות. אפשר להאשים כל מני גורמים כמו צה"ל, הכיבוש, הדת, ולהישאר עם מלוא החופן בדיחות הומואים בתוכניות טלוויזיה בפריים טיים. השינוי חייב להיות התוצאה של מהפכה חברתית, רוחנית ותרבותית.מה שישחרר את הגבריות והנשיות, על כל הגוונים המשוגעים, הוא טשטוש הגבול שבין סטרייט לבין קוויר ובין הטרוסקסואל לקוויר.

קוויר, כשלעצמו, הוא מושג מתעתע. הוא מתאר את מה שהוא לא נורמטיבי, ומתוך כך הוא מושג שנתון לשינוי מתמיד. הנורמות, הרי, גם הן נמצאות בשינוי מתמיד. הקוויר כתרבות, למרות זאת, הפך להיות המייצג של קהילות הלהט"ב ושל תרבות להט"בית. מדובר במילים כמעט נרדפות, גיי וקוויר. לדעתי, צריך להחזיר למושג קוויר את המשמעות המקורית – כל מה שהוא לא נורמטיבי, כל מה שמבקש להיות לא נורמטיבי, להשתחרר מהנורמה. וזוהי, שוב, אותה המלכודת. ברגע שמתחילים להגדיר את התחום של התנהגות אנושית לפי הנורמה, מגלים שבעצם הנורמה היא מושג משולל תוכן, וברגע שההגדרה תתרחב ותגדיר גם את קוויר “הטרוסקסואלי”, תתנפץ האשלייה של הומוגניות מינית. החופש לא להגדיר את עצמך אל מול מודל של אידיאל סטרייטי יאפשר לפתח דיון נכון יותר בתרבות וביישום של מיניות. הניפוץ של אלילי הגבריות תברא עידן חדש של מורכבות רגשית. השחרור של נשים וגברים מכבלי ההגדרה יוביל לשחרור הפיזי שלהם מכבלים, כאלה ואחרים, בכל מקום.

מודעות פרסומת

4 תגובות to “על קוויר-הטרוסקסואליות ומהפיכות עתידיות”

  1. עומר אוגוסט 31, 2011 בשעה 12:03 am #

    לגבי "המקורות לנורמות האלה, הדתיים, הכלכליים, ההיסטוריים…", שכחת גם "הביולוגיים".

    • חגי אוגוסט 31, 2011 בשעה 4:39 am #

      אתה צריך להרחיב קצת את התשובה שלך. מדוע הביולוגיה מכתיבה למשל פנטזיות של גברים על לסביות? ומדוע היא מעדיפה תנוחה מיסיונרית?

  2. Albert אוגוסט 31, 2011 בשעה 12:01 pm #

    אני בעד לטלטל ולערער מוסכמות. אני חושב שזה פחות דורש טלטול של הגדרות ויותר דורש חשיפה של הגיוון הגדול של העדפות ונטיות ופרקטיקות שממילא יש לאנשים – להסיר את הבושה שאנשים חושבים שהם סוטים ושכולם חוץ מהם הם סטרייטים מיסיונריים.

  3. מורן ספטמבר 4, 2011 בשעה 6:27 pm #

    יתכן שבעצם מי שכן עוסק ביחסים הטרוסקסואליים מיסיונריים הוא-הוא הקוויר?

    (לא שיש בזה פסול, כן? כל עוד זה בהסכמה וכל הצדדים נהנים – שכל אחד יעשה מה שבא לו)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: