קצרצרים: הכי זוהרת

8 מאי

|מאת שירה|

לפני שבועיים בערך נכנסה לחנות הספרים שאני עובדת בה לקוחה קבועה וצעירה, בת 12 ליתר דיוק, ושאלה אם יש לנו ספר מסדרת "בנות". יצא לי בעבר לראות את אחד מהספרים האלה על המדפים אצלנו ואפילו חשדתי בו קצת בגלל השם שלו, אבל לא הזדמן לי אף פעם לדפדף בו בשביל לראות במה מדובר. בגלל שהיה לנו בחנות רק עותק אחד, אחרי שמכרתי אותו ללקוחה המרוצה, שחברה שלה המליצה לה עליו בחום, שוב לא יצא לי לבדוק מה הסיפור עם הספר הזה וכמעט שכחתי מכל העניין. רצה המקרה וחגי נתקל בספר מן הסדרה ממש באותו השבוע. במהלך שיטוטיו בסופרמרקט השכונתי שלו הוא גילה ספר אחר מן הסדרה בשם "בנות, הכי זוהרת" בערמת ספרי המבצע.על גב הספר מפורטים הדברים שמחברת הסדרה חושבות שצעירות בנות 12 והסביבה פשוט חייבות לדעת:

*הספר שילמד אותך ליצור סגנון אישי ולייצר את הבושם המיוחד לךאבל גם איך להעיר לחברה על טעות ואיך להיראות גבוהה בצ´יק.
הספר שילמד אותך לתכנן מסיבת נושא ולהזמין אוכל במסעדהאבל גם איך לדפוק פוזה ואיך לצאת בסטייל מלימוזינה.
הספר שילמד אותך לשלוח נשיקה באוויר ולהזמין מוניתאבל גם איך לצעוד בביטחון ואיך לשכנע את הסביבה שאת סלבריטאית.
ועוד ועודאיך לרכך ידיים יבשותאיך לשכנע חברה להשאיל לך בגדיםאיך עינייך ייראו נוצצות ושינייך בורקותאיך לשאת נאום קבלת פרס ואיך לטפח נימוסים מושלמים.

בוודאי לא יפתיע אתכם לשמוע שיש גם ספר מקביל לבנים בשם, איך לא, “בנים- השרדות". וכן, הוא כולל את כל הדברים שלימדו את סבא שלי לעשות בצופים האמריקאים אי שם ב1930. זה לא שיש לי משהו נגד כיף וגם לא נגד טיפוח, גם אני אוהבת לפעמים דברים ורודים ואני אפילו רוצה להיות זוהרת מדי פעם, אבל מה זה השטויות האלה, מה זו החלוקה המגדרית המיושנת והמעצבנת הזאת? למה בכלל עדיין יש לזה קהל?

הייתי שמחה לחשוב שכל מי שנתקל בסדרה הזאת כבר חושב שהדברים לא רלוונטיים בעליל ושכל ילדה שמקבלת אותו מתנה לבת מצווה זורקת אותו בצורה הכי זוהרת שהיא יכולה הישר לפח. אבל יש לנו מספיק מוספי לייף סטייל, עיתוני נשים ופרסומות בטלוויזיה שמוכיחים לנו שלא רק ילדות שבויות בקונספט הזה של נשיות מוגזמת שמתעלמת מכל כך הרבה צדדים אחרים וחשובים שכדאי לפתח באישיות שלנו אלא שכולנו כחברה עדיין במצב לא משהו בכלל מן הבחינה הזאת (עוד על השטותיות של העניין הזה אפשר לקרוא כאן בטור המוצלח של רינת פרימו על הנושא).

כל העניין הזה גרם לי לחשוב על מה שבעיני כן חשוב לדעת כבר מגיל 12.  נזכרתי בספר Our Bodies Ourselves שקיבלתי בגיל המתקדם מדי – 21. בעיני זה אחד הספרים הנהדרים. כמו שמסבירה טלי רוזין בבלוג שלה, הוא נכתב על ידי קבוצה של נשים בוסטוניות בשנת 1970, שכמו קבוצות אחרות שקמו באותם ימים ברחבי ארצות הברית, כחלק מהגל השני של הפמיניזם,  ביקשה לחקור נושאים שקשורים בגוף הנשי, לדבר עליהם בתוך הקבוצה ואז להעלות אותם על הכתב. רוזין מתארת איך ב – 1970 יצא Our Bodies Ourselves  לאור על ידי מו"ל קטן, עם מינימום פרסום ובלי יחסי ציבור. אבל אז קרה הלא-ייאמן: הספר נמכר בלא פחות מרבע מיליון עותקים בתוך שלוש שנים וממשיך להצליח ברחבי העולם עד היום.

הספר הזה שינה באופן משמעותי וחשוב את האופן שבו נשים מרקעים ומוצאים שונים ומגוונים תפסו את הגוף שלהן ואת המיניות שלהן ובתוכן גם אני. הוא מסביר בצורה פשוטה, ברורה ולא מאיימת נושאים שונים שקשורים לבריאות ולהתפתחות האשה בשפה יום יומית ולא שיפוטית וכולל תחומים רבים וחשובים שכמעט כל אשה תצטרך להתמודד איתם במהלך חייה, כולל דימוי גוף, אכילה, מיניות, יחסים ועוד ועוד.

לפני כמה שנים באירוע משמח של עט לשינוי, גיליתי שקמה בארץ עמותה בשם נשים לגופן שלקחה על עצמה לתרגם את הספר לעברית ולערבית. הן פועלות כבר כארבע שנים והקימו אתר נהדר שמקדים ומקדם את הספר. הגלישה באתר הובילה אותי לאחד הרגעים הקלאסיים האלה של "איך לא חשבו על זה קודם". העבודה שהן עושות כל כך חשובה, מורכבת ומעוררת מחשבה שהיא עושה לי חשק לשלוח את הלינק לכל אשה שאני מכירה ומזכירה לי כל פעם מחדש איזה כיף שיש בעולם נשים חכמות ורגישות שיודעות שיותר משחשוב להיות הכי זוהרת או הכי בת חשוב להכיר את עצמנו באמת ומבפנים.

 

7 תגובות to “קצרצרים: הכי זוהרת”

  1. עמיצי מאי 8, 2011 בשעה 11:01 am #



    כבר נתקלתי ואף הנצחתי את זה (ואת מורנוש הזוהרות)

  2. רוני מאי 8, 2011 בשעה 12:08 pm #

    אני רק הערה: באותה סדרה יש גם: "בנות, הכי טובה לגמרי" שבו יש עצות דומות – איך להיראות הכי טוב בצילומים, או לעשות מניקור מושלם, למשל – אבל גם איך לאלף כלב, לבנות עפיפון, להתמודד עם בריונים, להקפיץ צפרדע מנייר, לשפר את הזכרון, לגדל עגבניות לבד, למצוא את כוכב הצפון, להקים מחנה בתנאי שטח ועוד. בקיצור, לבחור את הגרסה הזאת של "בנות" זו רק אופציה (איומה) אחת.

    • שירה מאי 10, 2011 בשעה 8:44 am #

      תודה לשניכם, רוני, מעודד לשמוע שיש בסדרה מבחר רחב יותר של עצות שהן לא רק סטריאוטיפיות נורא, אבל האמת שהייתי שמחה אם כבר היינו חיים במציאות שבה החלוקה הזאת לבנים ולבנות היתה הרבה פחות רלוונטית. הכי מגניב היה אם בסדרה היו ספרים שפשוט מציעים לנו עצות מכל התחומים בלי לתחום מראש למי המחברים חושבים שהעצות מתאימות- נראה לי הרבה יותר מאפשר ומשחרר..

  3. עלמה מאי 10, 2011 בשעה 6:41 am #

    אם אני לא טועה, הספר הזה כבר תורגם לעברית, ולאמא שלי יש עותק שלו תחת השם "גופנו, עצמיותנו". התרגום ארכאי משהו, ויכול להיות שבגלל זה עושים תרגום חדש ומעודכן, עם התאמות ותוספות, לעברית ולערבית.בכל אופן, נראה לי שזה לא התרגום הראשון של הספר לעברית

    • שירה מאי 10, 2011 בשעה 8:57 am #

      הי עלמה, עכשיו שאת אומרת באמת נזכרתי שראיתי פעם בחנות יד שניה את התרגום שאת מדברת עליו. הוא יצא בתחילת שנות השמונים ונראה לי שאפילו אז הוא כבר היה קצת מיושן..

      אחד היתרונות הבולטים של הפרוייקט של נשים לגופן – חוץ מהתרגום לערבית – הוא שהן לא רק מתרגמות את הספר המקורי אלא גם משקיעות מחשבה בהתאמה שלו לנוף המקומי, כמו למשל בהקשר של התייחסות להבדלים בין מערכת הבריאות בארה"ב לבין זו שלנו אבל גם בעוד תחומים יותר אישיים ותלויי סביבה.
      אני גם מקוה שהן יצליחו להוציא מהדורות חדשות כל כמה שנים, כמו שעושות החברות באמריקה, כדי שהספר יצליח להישאר רלוונטי לאורך זמן.

      • ענת יולי 15, 2011 בשעה 11:08 pm #

        הנה משהו שאשמח מאד לתת למתבגרות שאני מכירה –
        ובלוג שאשמח להמשיך לקרוא 🙂

  4. שירה ספטמבר 18, 2011 בשעה 7:41 am #

    אחרי שנים של עבודה, יצא בשבוע שעבר לחנויות הספר "נשים לגופן". פרטים נוספים בדף הפייסבוק של העמותה : http://www.facebook.com/permalink.php?id=736528637&story_fbid=176653252410666#!/pages/WTB-%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%92%D7%95%D7%A4%D7%9F-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%A3%D8%A9-%D9%88%D9%83%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%A7/239707895879

כתיבת תגובה

