קצרצרים: איפה הטחב על האבן שלי?

24 אפר

*פוסט אורח*

|מאת שני|

לאחרונה, בנסיעה שגרתית באוטובוס הביתה, חשבתי על כך שבעצם אני בכלל לא יכולה לדעת מהו טיבו של היופי שלי. אני מביטה על נשים, ולרוב אני מצליחה לראות את ההילה שלהן. כיצד לכל אחת יש את היופי שלה, שנובע מהעוצמה הספציפית שלה, כוח על מאוד מסוים שאין כמוהו בשום מקום בעולם. האם הן יודעות כמה שהן יפות, כשהן מביטות במראה, כשהן שוכבות במיטה?

ביפנית אומרים "וואבי סאבי", והוא (בתרגום חופשי) מבט אסתטי הרואה יופי בצנוע, הארצי והבלתי רגיל. לפיו, יופי מגיע עם עובש הגיל ובשינויים הנובעים משימוש. הוא שוכן בחריצים, במקומות הבלויים, בשיתוך הירוק של הברונזה, בדוגמת הטחב על האבן. אנא נשווה זאת עם ההגדרה העברית של יופי: "יופי הוא תכונה של אובייקט (כולל עצמים חיים) או מבנה מסוים חזותי, ווקאלי, מילולי או רעיוני, שבשל תצורתו וארגונו גורם לאדם לחוויה של נעימות ומשיכה. על פי רוב היופי מוגדר כמאפיין מבנה שיש בו איזון, סימטריה, פרופורציה והרמוניה בין מרכיביו השונים. לתורה הפילוסופית העוסקת ביופי קוראים אסתטיקה". מה קיבלתן? הפרעות אכילה (ובהקשר זה, ראו עצומה לסגירת בלוגים המעודדים אנורקסיה כאן).

דאב רוצים שנחוש יפות, שנשתחרר מהמסרים, שנרגיש יפות גם בגיל 100 ועם נמשים (ונקנה עוד סבונים). תוכניות ראליטי רוצים שנחגוג את הצמיגים שלנו ונצטלם בעירום כמתנה לבני זוגנו. כתבות אופנה רוצות שנדע להתלבש "נכון" בכל צורת גוף. אני רוצה לדעת איך אני אמורה לחגוג משהו, כשאין שום מילה בשפה שלי שנותנת מקום ליופי שלי להיות גם יופי. על פי מה שסביבי, האישה המשכילה והתרבותית, זו שיודעת שיש פוטושופ בעולם אמורה לדעת שהיא יפה מכיוון שגם מידה 42 היא לפעמים באופנה. מכיוון שיש לה מחשוף סקסי. מכיוון שגברים אוהבים שיש במה לתפוס. מכיוון שהמרחב שלה הוא גם לגיטימי, בתור טעם נרכש. בתור "וניל" ולא "שוקולד". אבל איפה הטחב על האבן שלי? איפה המקום שמקבל אותי גם לא סקסית, לא יפה, לא גלידה?

המקום הזה לא קיים. כך לומדת להבין כל אישה, ודי מהר. אני למדתי את זה בערך בבית הספר היסודי, בערך כשלמדתי את המשפט שליווה אותי כל חיי "Men don't make passes at girls who wear glasses". מאוחר יותר למדתי להבין שלכל אישה היה את הקריפטונייט סביבו התעצב עולמה: נמשים. שיער מתולתל. משקל "עודף". זה ניחם אותי אך במעט, ועזר לי לראות את היופי שסביבי. כיצד המתולתלת לא רואה שהיא מהממת? איך המנומשת לא מבינה שבכל אחד מנמשיה שוכן עולם ומלואו של קסם ושובבות? ניסיתי להפנות את השאלות הללו כלפי עצמי והרגשתי צונאמי אדיר של התנגדות: אני יכולה לראות אחרות אך לא את עצמי. היכן מסתתר היופי שלי?

היופי נמצא באפשרות של "כיעור". הוא נמצא היכן שצומחות שערות אסורות החשופות לעיני הציבור. הוא נמצא היכן שהגוף, בפראיותו, הופך לפונקציונלי בלבד – הוא יפה כי הוא מכיל אותי, ומה שאני (איך שזה לא נראה) זה יפה. האם היה לי רגע חסד אחד קט להרגיש כך בימי חיי? האם למישהי שאתן מכירות היה? האם ניתן בכלל להראות, איכשהו, כשכל פעולה מתנסחת מתוך קודקס חברתי נוקשה של מה יפה ומה מכוער? איך אפשר להחלץ מהמלכודת של להוולד לתוך "המין היפה"? האם זהו היופי שאני רוצה להחזיק בו?

אני פותחת את הפייסבוק. קל יותר היום להיות יפה מבעבר, צריך רק מצלמה ופוטושופ. הדימוי כ"יפה" יותר חשוב מאיך שאת נראית. חשבתן פעם על מידת האלימות שדרושה כדי לרטש תמונה של עצמך בפוטושופ? אני רואה פרק של "מחוברות 2", יש שם דמות אחת, ליהי, שמצלמת את עצמה, ולא מסוגלת להפסיק לגעת לעצמה בשיער. אני נזכרת בשיחות סקייפ עם חבר לשעבר בהן לא הצלחתי להסתכל עליו, אלא רק על התמונה הקטנה שממנה אני ניבטתי. אולי אני צריכה להזכר במבט האוהב של הגברים בחיי, אלו שלא מבינים למה אני מחליפה 20 שמלות לפני שאני יוצאת מהבית, אלו שלא סבלו מהסוג המסויים הזה של דיכוי. הוא אומר לי: אני לא מבין איך לא רואה כמה שאת יפה. ואני חושבת: אני לא יכולה לדעת. עקרו ממני את היכולת הזאת. אני יכולה רק להרגיש את הגוף שלי כמיטיב, אוהב, ומנסה ככל יכולתו לשמור עלי.

הטאו טה צ'ינג אומר: כאשר העולם מזהה יופי כיופי, זהו כשלעצמו כיעור. והיופי שלי ישאר יופי בלתי מפוענח, עד שאוכל להרשות לעצמי להפסיק לחפש אותו.

עוד על גוף ויופי אפשר לקרוא בפוסט של רוני כאן ובהפניות ממנו.

7 תגובות to “קצרצרים: איפה הטחב על האבן שלי?”

  1. תרצה אפריל 24, 2011 בשעה 11:10 am #

    פוסט כל כך נוגע ללב ובעיקר נוגע בנשמה. זו המבקשת תמיד לדעת מה יפה בגוף שבו היא "כלואה".
    עד שלא נבין שאיננו כלואים בגוף כזה או אחר אלא שהגוף שלנו שונה מזה של אחרים ועלינו להתגאות בכל מה ששונה בנו, מה ששלנו ורק שלנו, לא נוכל להיות בני אדם שלמים.
    האם זה אפשרי?
    מהפוסט לומדים שכן – תשאלו את אהובי ליבכם, תקבלו תשובה אמיתית.

  2. עלמה אפריל 24, 2011 בשעה 11:53 am #

    יופי של פוסט, גברת. נהניתי מאוד. תודה

  3. דני אפריל 24, 2011 בשעה 1:17 pm #

    וואו, הוצאת לי את המילים מהפה, אני קצת בשוק.
    ניסחת פה תחושות מאוד אישיות ועם זאת מאוד ציבוריות.

    כלפי עצמי, לעתים יש רגעים של הארה, שבהם אפשר להביט במראה ולהרגיש יפה לא בגלל או למרות פרט כזה או אחר, אלא בגלל המכלול, אבל הם כ"כ מעטים וחולפים מהר מדי.
    בדרך כלל כשאני מתלבשת ויוצאת מהבית הרגע כבר עבר.

    פוסט חשוב, תודה.

  4. שני אפריל 25, 2011 בשעה 9:26 am #

    תודה לכן!

  5. מרית בן ישראל אפריל 25, 2011 בשעה 9:36 am #

    יפה. (גם במובן הצר והנוקשה של המילה 🙂 )

  6. תומסו אפריל 27, 2011 בשעה 8:09 am #

    כתיבה יפהיפיה ונוגעת ללב.
    התחושות שלי ממנה מתחלקות לשתיים.
    באופן אישי אני מתקשה להתחבר לתחושות של רוב הסובבים אותי שמגדירים יופי בצורה מאד מצומצמת. אני רואה יופי בכל כך הרבה דברים ואנשים. בעיני וברוחי, מאד קל להעצים פריט של יופי כך שיגרום למה שאינו כזה להתמוסס אל תוכו. כלומר- החלק הבולט ביופיו בד"כ גורם לי להעריך את המכלול כיפה.
    דווקא מתוך זה, אני לא מבין איך ולמה לקבוע לאנשים מה יפה. אפשר להציע, לרמוז, להנהיג, לשפר ולהפוך למורכב את כל מה ששטחי. המורכבות כשלעצמה היא יופי. אבל לא הייתי טוען כלפי ראייה מסוימת של אנשים לגבי יופי שהיא טעות. לא שיער "מיותר", לא משקל ולא שום דבר אחר. הפסד של מי שלא רואה את היופי.

    • שני אפריל 27, 2011 בשעה 4:19 pm #

      תודה למרית היפה 🙂
      ותומסו – תודה. אני ממש מקנאה ביכולת שלך. אני מרגישה שאני נמצאת במעין לוחמה פסיכולוגית מול המושג הזה ואני מאוד כועסת על התרבות המערבית (ואני מקווה שזה עולה מהטקסט) על הרקודציה שהיא עושה למושגים מסויימים. אין ספק שההפסד כולו שלנו, וברור לי שמדובר במאבק ארוך ומייגע. אבל זה קורה, לאט לאט, ברגעים.

להשאיר תגובה

