למי את קוראת יפה?

11 פבר

|מאת רוני|

יש לי חברים שצופים ב'יפה והחנון', ולא מוכנים לפספס ולו פרק אחד. סבבה. טראש שהוא טראשי במיוחד, יכול להיות מהנה במיוחד (ויסלחו לי כל אלה שכבר הכתירו באוזניי את התכנית כ"יצירת מופת"). כן, אני יודעת שזה לא "מגניב" להתעצבן מתכניות ריאליטי שכולם-כולל-כולם צופים בהן, גם מבקרי התרבות אניני הטעם והפמיניסטיות שמוחלות על העוולות בשביל חצי שעה של הנאה נטולת רגשי-אשם. אבל המייל שהגיע לתיבת הדואר של הבלוג, הביא לי את הסעיף. בחייאת גזית, קראת את הבלוג לפני שפנית אלינו?

——————————-

to me מערכת היפה והחנון 3

שלום

שמי גזית ואני מלהקת את העונה הבאה של היפה והחנון. אני מחפשת אנשים מעניינים ואיכותיים לעונה הקרובה שהם פחות חנונים "הארד-קור" מאשר בעונה הנוכחית, אלא כאלה שיש להם תחומי עניין מרתקים ומיוחדים, בעלי דמיון עשיר, שפה מגניבה וחוש הומור מפותח. אז אם אתם מעוניינים להשתתף (בנים ובנות), או להמליץ על מישהו/מישהי מתאימים, אני אשמח. אם אוכל לפרסם אצלכם הודעה קצרה, זה יהיה  נהדר גם כן.ישנם אנשים רבים המעוניינים להשתתף בתכנית, אם כדי לעבור חוויה חד פעמית שנחקקת בזכרונם לכל החיים, אם בכדי "לפתוח" את עצמם יותר ולהתגבר על ביישנות או חוסר יכולת לתקשר עם בנות המין השני, אם בכדי להוכיח את הפתגם הידוע "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו", והכי חשוב בעיניי- כדי לנפץ את תדמית החנונים כ"מוזרים ושונים" ולהציג את עולמם בגאווה. הצופים בדרך כלל חשים אהדה רבה כלפני ה"חנונים", וכל (ממש כל!) משתתפי התכניות הקודמות ממליצים על החוויה ושולחים אלינו את חבריהם ומשפחותיהם.

אני מודה לכם על זמנכם המשך שבוע נעים

גזית

מלהקת היפה והחנון 3

——————————-

מערכת mean discourse to

גזית שלום,

לא ברור לי מדוע ראית לנכון לפנות אלינו בנוגע להשתתפות בתכנית 'היפה והחנון' או לגבי אפשרות לקדם את התכנית. ראשית, איננו עומדים בסטנדרטים של התכנית: שתיים מאיתנו הן נשים שהתכנית 'היפה והחנון' לא תקבל לשורותיה, ככל הנראה, על תקן "יפה", ולא בגלל שאיננו יפות. אחד מאיתנו הוא גבר, שהתכנית 'היפה והחנון' לא תקבל לשורותיה, ככל הנראה, על תקן "חנון", ולא בגלל שאינו מספיק חכם.

שנית, התכנית 'היפה והחנון' משמרת סטריאוטיפים נשיים וגבריים שאנו בבלוג יוצאים נגדם פעם אחר פעם. במייל שלך, לא ציינת שום תהליך שעוברות הנשים בתכנית, כי אם רק את הערך המוסף שמקבלים ה"חנונים": "ישנם אנשים רבים המעוניינים להשתתף בתכנית, אם כדי לעבור חוויה חד פעמית שנחקקת בזכרונם לכל החיים, אם בכדי "לפתוח" את עצמם יותר ולהתגבר על ביישנות או חוסר יכולת לתקשר עם בנות המין השני, אם בכדי להוכיח את הפתגם הידוע "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו", והכי חשוב בעיניי – כדי לנפץ את תדמית החנונים כ"מוזרים ושונים" ולהציג את עולמם בגאווה."

מיהם אותם אנשים שאת כותבת עליהם, שמעוניינים להשתתף בתכנית? את כותבת בלשון זכר רבים, כך שעולה מדברייך שאותם אנשים אינם הנשים, שנמצאות בתכנית על תקן פרס בלבד, אובייקט יפה ונטול יכולת חשיבה. הן אינן אלה שמשיגות משהו באמצעות התכנית הזו, הן אינן מתפקדות כסובייקט, הן אינן אלה ששוברות את הסריאוטיפ "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו" שכתבת עליו, ונראה שלעניות דעתם של יוצרי התכנית, אין בהן שום פגם שיש לעמול כדי לשנותו, כי אישה יפה כידוע – אפילו אם היא "טיפשה" – היא אישה מוצלחת.

לאחרונה השתתף אלכס מהעונה האחרונה של 'היפה והחנון' בפרסומת לחברת הביטוח 9,000,000. בפרסומת זו קוצר אלכס את פירות ההצלחה הפרסומית אותה השיג באמצעות השתתפות בתכנית 'היפה והחנון'. הפרסומת עושה שימוש באותם סטריאוטיפים מגדריים מנמיכים ודיכוטומיים בה עושה שימוש התכנית: אלכס מוצג כעת לא רק כגבר חכם, אלא גם ככזה שמצליח עם נשים יפות, הוא עוזב את סוכן הביטוח שלו, ומצליח "לגנוב" את אשתו היפה והשותקת. כל אותו זמן שמתנהל ויכוח בין אלכס לבין סוכן הביטוח הנבגד, על הנכסים של אלכס, מוצגת האישה בפרסומת כמשתייכת לאותם הנכסים, וכחפץ הניתן להעברה ללא התנגדות או הבעת רצון מצידה – מידיו של סוכן הביטוח, לידיו של אלכס. בעוד אלכס והסוכן לובשים חליפות עסקים, היא מוצגת לבושה כתונת לילה סקסית ומפדרת את אפה. הגברים מדברים "ביזנס" מעל ראשה, באופן הליטראלי ביותר, וביזנס, כמובן, אינו מעניינה של האישה, לא כל שכן שהיא נכללת באותו "ביזנס" ומשא ומתן. האישה היפה והבוגדנית שוכבת במיטה כל אותה עת ואינה מדברת כלל. אלכס מוצג כלקוח ראוי לפוליסת ביטוח – גבר בעל כוח כלכלי, שבזכות אותו כוח, האישה היפה עשתה מינימום חושבין של רווח-תועלת, ובגדה בבעלה, שהוא כעת חסר נכסים, ולכן – גבר לא מוצלח. נשים אינן מוצגות כלקוחות פוטנציאליות של חברת הביטוח 9,000,000, אלא כשייכות ללקוחות הגברים, שאותם חברת ביטוח מבקשת לשרת.

הנשים ה"יפות" בתכנית 'היפה והחנון' אינן זוכות לערך מוסף כלשהו מהתכנית. אך על גבן, צופי התכנית "זוכים" לבידור, תוך השפלת המשתתפות: הנשים מועמדות פעם אחר פעם מול מבחנים שמקבעים את "טיפשותן" בעיני הצופים ולהנאת הצופים, כך שהדימוי החברתי הרווח של "יפה = טיפשה/חלולה/רודפת בצע", ממשיך להתקבע. הגברים ה"חנונים" מוצגים כגברים-שאינם-גברים אך ורק עקב חוסר ההצלחה שלהם עם המין השני, וכ"דורשים שיפור" בתחום זה בלבד – אותו שיפור שלבסוף הם זוכים לו. לאחר התכנית, הגברים ממשיכים הלאה בחייהם, רק על מנת להצליח במונחים החברתיים של השגת הון גברי אינטלקטואלי וכלכלי, וניכוס נשים יפות כמטבע עובר לסוחר, מבלי לבקש מנשים שיכילו תכונות אופי מורכבות, דעות בתחומי חיים שונים, או רצונות לגבי עצמן ולגבי אחרים, כפי שעולה מהפרסומת שהצגתי. כנראה שבשלב זה הם גם "ממליצים על החוויה ושולחים אלינו את חבריהם ומשפחותיהם," כדברייך.

למען הסר ספק – איננו מעוניינים ומעוניינות להשתתף בתכנית, ולא נפרסם הודעה – קצרה, בינונית או ארוכה – שמקדמת את התכנית בבלוג שלנו.

רוני

יחסי מין – הגיגים של (א)נשים על מגדר

28 תגובות to “למי את קוראת יפה?”

  1. ליטל פברואר 11, 2011 בשעה 11:27 am #

    זה קרה גם במקומותינו.
    והתשובה היתה דומה.

  2. נעמה פברואר 11, 2011 בשעה 11:43 am #

    רוני, כתבת לגזית תשובה נהדרת. לא מתפשרת ומשקפת אידיאולוגיה וחשיבה. בעיה אחת: גם פרסום שלילי הוא פרסום. אחרי ההצהרה שלא תפרסמו את התכנית בשום צורה במסגרת הבלוג, פוסט שלם הוקדש לה. תוכניות מסוג זה ימשיכו להיות מוקרנות על מסכינו- מה שכן חשוב, זה ללמוד לבצע צפייה ביקורתית כמו שהצגת כאן בפוסט. אז אולי, אם כבר הוקצה מרחב ווירטואלי לתוכנית- דווקא זה צריך להיות המוקד שלו.
    שבת שלום!

  3. עלמה פברואר 11, 2011 בשעה 1:10 pm #

    א. כלה.

    ב. דיון מעניין על היפה והחנון, ועל הסטריאוטיפים שהתוכנית הזו משמרת ביחס למיניות הופיע גם ב"עין השביעית". אני עקבתי אחרי הפוסטים הללו בעניין רב, ונראה לי ששווה לקרוא.
    http://www.the7eye.org.il/DailyColumn/Pages/020111_its_for_real.aspx

  4. אחות של פברואר 11, 2011 בשעה 1:28 pm #

    את אדירה. ממש הייתי רוצה לראות את הפרצוף שלה כשהיא קוראת את זה.
    כל הכבוד!

  5. אחד/ת פברואר 12, 2011 בשעה 9:01 pm #

    שלא לדבר על מושג היופי המשתקף מהתכנית….

  6. Brownies פברואר 13, 2011 בשעה 11:45 am #

    למען הסר ספק, רוני, מדובר באחד הפוסטים המבריקים.

  7. אישה הולכת לקולנוע פברואר 13, 2011 בשעה 12:37 pm #

    קודם כל, אהבתי את מה שכתבת ל"גזית" (זאת לא רשת חנויות נעליים בכלל? נו מילא). בקשר לתכנית: אני חושבת, שיש כאן משהו קצת יותר מתוחכם מאשר חיזוק הסטריאוטיפים על נשים. הפרק, למשל, שהציג את הבנות באמצע רחוב מרכזי בתל אביב כשהן מבקשות מעוברים ושבים עזרה- פעם אחת כשהן עצמן, "יפות" כמו שהן, ופעם אחת כשהן עוברות מייק אובר מאסיבי שהופך אותן למכוערות, חשף דווקא את הכיעור בסלקטביות הגברית וביחס הכללי של הסביבה בכלל אל אנשים ונשים בפרט שמתבסס על המראה החיצוני שלהם/ן. אני מניחה שהכל תלוי בנקודת המוצא שממנה בוחרים לראות את התכנית, אבל זה בהחלט לא שחור ולבן- יש כאן ראיית-על מאד מתוחכמת ומתוזמנת.

    • רוני פברואר 13, 2011 בשעה 12:58 pm #

      היי ותודה על התגובה. אני מסכימה איתך לגבי תיאור המצב בתכנית – כמו באותו פרק שציינת, שיש הפניית מבט אל העולם החברתי האכזר בו אנו חיים וחיות, ואיך מראה חיצוני הוא כלי חזק להשיג דברים מסוימים במקרים מסוימים. אך אני לא מסכימה איתך שמדובר בתחכום כלל ועיקר: דווקא המצב בו מציבים את הבנות, השלת הסממנים החיצוניים כדי להמחיש להן איך זה להיות "בלי", הוא כ"כ מפחיד – הרי הן לא מקבלות יחס כלל, ואם כן – זהו יחס נוראי. אחרי כזו סצינה, מה אמורה להבין אישה שצופה בתכנית? 1. שגברים הם שטחיים ו-2. שכדאי מאוד-מאוד להיות "יפה" כמו הבנות, לפני שעשו להן מייקאובר. ואם זה לא שימור סטריאוטיפים אומללים ("גברים רק רוצים אישה יפה", "כדאי להיות יפה וכוסית כי אחרת לא משיגים כלום"), אז אני לא יודעת מה כן. זה כלל לא מערער על ההנחות המקדמיות של איך נשים וגברים מתנהגים, ומה הם רוצים. זה רק גורם לנו לרחם על נשים מכוערות, ולרצות לחקות את ה"יופי" שמוצג לנו כ"יופי" אולטימטיבי בתכנית.

      • אישה הולכת לקולנוע פברואר 13, 2011 בשעה 1:09 pm #

        אני חושבת שמורכבות הנמען היא קריטית כאן. הרי לא מדובר בצופות פסיביות וגם לא בצופים פסיביים. אנחנו אנשים חושבים, פעילים, רגישים… אם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שיש ילדות צעירות שצופות בתכנית, כאן בהחלט עלולה להתעורר בעיה, למרות ששוב, לא הייתי ממהרת להגיד שילדים ונוער הם כל כך נוחים להשפעה. בעיני הפרק המסוים הזה חשף המון פערים וכיעורים חברתיים ודווקא העלה לסדר היום את הנושא- היחס שקיבלו הבנות כשהיו "מכוערות" היה מקומם לכל הדעות ועצוב. דווקא בזה שהם החליטו לשים את זה על השולחן, בצורה הכי שטוחה והכי פשוטה שיש, הם הצליחו להעלות (ושוב, אני מאמינה שזה מכוון ולא מקרי) סוגיות מאד חשובות אל פני השטח. בכל מקרה, ברור שהתכנית אינה מציגה "אידאל" יופי מסוים. ההצגה של הבנות הייתה בהרבה מקרים מגוחכת עד דמעות- כמו בפרק השאלון / מערכון שעשו להם עם דן כנר. אולי המסר כאן הוא דווקא שהתרכזות בצד החיצוני, ביופי ובכל אותם תחומי עניין הזויים שמעניינים את משתתפות התכנית, עלולה לפגום בעולם התוכן הפנימי ולייצר נשים כאלו? הרי אף אחת לא הייתה רוצה להיות כמו ה"יפות" של "היפה והחנון"… אני מקווה כך, בכל אופן 🙂

      • רוני פברואר 13, 2011 בשעה 1:18 pm #

        אני חושבת שהצפייה הביקורתית שלך היא מצוינת, אך רחוקה מהמציאות של רוב הא/נשים הצופים בסדרה. זאת גם לצד העובדה שהסדרה אינה מופיעה לבדה, במובלעת נטולת-הקשר, אלא בתוך קונטקסט של עולם של סדרות ופרסומות שבטח ובטח מחזקות את הסטריאוטיפים עליהם אני מדברת (ע"ע הפרסומת שכתבתי עליה בפוסט – שאם תוכלי להוציא ממנה צפייה חתרנית כלשהי, אהיה מלאת התפעלות). נערות ונשים נמצאות תחת מכבש תמידי של דימויי "נשיות" ו"יופי" שקשה מאוד להתחמק מהם, ובמובן זה – הסדרה חוטאת פעמיים. מצד אחד, אין ערעור חזק ואמיתי של מושג ה"יופי", ומאידך גם אומרים לך, בתור אישה: אם תהיי יפה, מצד אחד תקבלי תשומת לב גברית רצויה, ומצד שני – את עלולה להחליק במורד מדרון חלקלק של יופי שמנצח כל תוכן פנימי. מה אנחנו צריכות להבין מזה, אם כך? האם אנחנו רוצות להיות יפות? כן. אבל! האם אנחנו רוצות להיות יפות וטיפשות? לא. אז, רגע… האם אנחנו רוצות להיות יפות וחכמות? כנראה שכן. אז למה פרסומות כמו ביטוח 9,000,000 בכל זאת מוציאות אותנו יפות וטיפשות? אולי בכל זאת עדיף להיות יפה על חכמה? כנראה שצריך לבחור. אם כך – כנראה שעדיף להיות יפה.

        מבולבלים? גם אנחנו.

  8. אישה הולכת לקולנוע פברואר 13, 2011 בשעה 1:26 pm #

    רגע, רגע…
    כן, התכנית מחזקת סטריאוטיפים ואופן הצגת הבנות הוא בעייתי לכל הדעות. אבל בהחלט יש כאן מקום לנקודת מבט יותר עמוקה ואינטיליגנטית מהפיתה הטלוויזיונית השטוחה שמנסים להציג לנו. אני חושבת, גם, שזו אחת הסיבות שהתכנית מצליחה למשוך גם קהל שהוא לא אופייני לתכניות ריאליטי (בלי להיכנס למדגמים לא ריאליים שאני ממש לא מכירה). להגיד שהיא יצירת מופת יהיה מצחיק, אבל להגיד שיש בה עוד נקודות מבט, חשובות לא פחות מזו המרכזית, בהחלט אפשר.
    לא הייתי ממהרת כל כך לא לתת קרדיט לקהל שצופה בסדרה. אגב, ראיינו את דן כנר אחרי ההשתתפות בסדרה, והוא אמר שהוא פשוט נדהם לגלות חבורה של בנות, שלא מעניין אותן שום דבר מלבד המראה החיצוני שלהן ושהן שלמות לחלוטין עם העניין. וזאת נקודת מבט של איש רוח ותרבות לכל הדעות… ככה שיש עוד צד למטבע.
    ההצגה של הבנות, שמגחיכה אותן עלינו, נותנת גם חומר נוסף למחשבה האם עדיף לנו באמת להיות "יפות" כמוהן.

    אני מאד אוהבת את הבלוג, דרך אגב. כייף חיים לשוטט.

    • רוני פברואר 13, 2011 בשעה 1:35 pm #

      ואת כל זה אנו לומדים על גבן של המתמודדות, שמושפלות לנגד עינינו פעם אחר פעם. הייתי נזהרת להגיד שדעתו של דן כנר היא אמת-על מפיו של איש תרבות. כנסי ללינק ב"עין השביעית" שעלמה שמה פה למעלה, על הקלות הבלתי-נסבלת בה ירון לונדון – גם כן איש רוח ותרבות לכל הדעות – חושב שזה מוצדק להציב את הבנות מול מבחנים שמראש ידוע לכולם שהן אינן יכולות לעמוד בהם. ולהגיד שזה "רצון חופשי" שלהן, פשוט לא תופס פה בעיניי (ואם תקראי את התגובה של נועם יורן לירון לונדון, תראי שאני לא היחידה שחושבת כך) בקונטקסט מוסרי רחב יותר, או כמו שנכתב לגבי הסצינה עם ירון לונדון, "אסור לעשות את זה". לא לבנות האלה, ולא לאף אחד/ת. אז נחמד שדן כנר וירון לונדון ודנה ספקטור וקובי אריאלי, ומי בעצם לא, מוכנים ללמד אותנו מוסר השכל מסוים, אך למה על גבן של נשים אלה, שאפשר בהחלט לראות בהן תוצר עצוב של חברה עצובה?

      ובנימה אחרת – אני שמחה שאת נהנית מהבלוג, כיף חיים לשמוע 🙂

      • אישה הולכת לקולנוע פברואר 13, 2011 בשעה 2:22 pm #

        נועם יורן אומר משהו מעניין: שהנשים המוצגות בתכנית הן קרבן של חברה שוביניסטית (ואין עוררין על כך שהחברה שלנו היא כזאת- במיוחד לא ממני). מצד שני, מתעוררת כאן סוג של בעיה- האם בעצם זה שאנחנו מתייחסים אל הבנות כאל תוצר אומלל של חברה עצובה, אנחנו לא שוללים מהן את זכות הבחירה להיות מי שהן?
        הרי העובדות בשטח הן שהן =כן= נרשמו לתכנית מיוזמתן. אם נצא מנקודת הנחה שהן אינן טיפשות כמו שהן מוצגות בתכנית (ואני בטוחה שישנן שם כמה בנות קצת יותר מתוחכמות מהתדמית המתקבלת) הרי שאנחנו מסיקים שהן ידעו מראש לקראת מה הן הולכות, בפרט כשזו לא העונה הראשונה של התכנית.
        להתייחס אליהן כתוצר לוואי של חברה הוא לעשות להן משהו נורא יותר בעיני- דה-הומניזציה שלהן כבני אדם ונשים עצמאיות וחכמות שמבינות היטב את ההתרחשויות ואת האופן שבו הן יוצגו.
        שוב- אני לא מערערת על כך שיש כאן הצגה בעייתית מאד של נשים, אבל אני חושבת שיש כאן ריבוי נקודות מבט ושחשוב להתייחס גם אליהן. לא בהכרח נקודת המבט הסקסיסטית-פופוליסטית היא הרווחת.

      • רוני פברואר 13, 2011 בשעה 3:39 pm #

        אני לא מסכימה. יש גבול עדין בין שני המצבים שאת מתארת (קרבן/בחירה חופשית), וטענת הבחירה החופשית מועלית באופן תדיר מדי כשזה מגיע לנשים במצבים שונים של השפלה (ו"כמה נורא להסתכל על נשים כעל קרבן"). לא טענתי שהן רק קרבנות נטולות בחירה חופשית, ולא נראה לי שגם נועם יורן טען זאת. אך בעיניי, הסטת המבט לריבוי המבטים האפשריים על תכנית זו, היא עוול נוסף כלפיהן וכלפינו בה בעת.

      • רוני פברואר 13, 2011 בשעה 5:33 pm #

        עם זאת, הבעייתיות עליה את מדברת – מתי נכון למקם מישהו (במקרה זה נשים) כקרבן לעומת בעל בחירה חופשית, היא אכן בעיה שעולה שוב ושוב בדיונים, הן בבלוג והן מחוצה לו… כנראה שדעות לכאן ולכאן תמיד תהיינה, והמחלוקת גם כן. ותודה על הדיון הער-מאוד שייצרת!

  9. אישה הולכת לקולנוע פברואר 14, 2011 בשעה 7:42 am #

    העונג היה כולו שלי.
    אתמול הרהרתי בזה שוב, וזאת אכן סוגיה, ואין כאן "שחור" ו"לבן"… זה מזכיר לי את הדיונים בסיפורי "עלתה לגדולה דרך המיטה"- אישה ששוכבת את דרכה לצמרת. האם היא מממשת את גורלה כקרבן חברתי שמתקדם (ומדובר פה על התקדמות ברמה העסקית ביג טיים) בגלל שהוא משתמש בגופו ובמיניות שלו או שמא היא משתמשת במוסכמות החברתיות ה"עקומות" כביכול לטובתה האישית ויודעת לתמרן היטב את הסביבה?

    בהקשר ל"יפה והחנון", אני עדיין חושבת שהבנות המשתתפות הרבה יותר חריפות ממה שנראה לעין או מוצג בתכנית, ושהן ממש לא מייצגות אידאל נשי- הניסיון להגחיך את הדמויות בכוונה יוצר גם אנטגוניזם מסוים כלפיהן, גם מבחינת גברים וגם מבחינת נשים, וחשוב להתייחס גם לנקודה הזו.

    בכל מקרה תודה על הפוסט המגניב.

  10. תומסו פברואר 14, 2011 בשעה 8:08 am #

    אני נוטה להסכים עם זו שהולכת לקולנוע (למה בעצם? אפשר להרויד היום הכל ומהר). יתרה מזאת, התפיסות שלך, רוני, יכולות להראות על איך את מזלזלת בשאר הצופים. את מניחה שרוב הצופים לא דומים לך או להנ"ל ולא מסוגלים או רוצים לצפייה ביקורתית (למה לעזאזל שארצה לצפות בצורה ביקורתית במשהו שהוא בידור ?). מי המתנשא/ת ?

    מסביבי עשרות ומאות אנשים שצופים קבוע בתכנית או בדומות לה ולא מחזיקים בעמדות שוביניסטיותאו אחרות. בטח שלא "בגלל" התכנית.

    להיות יפה זה יתרון. אי אפשר להכחיש את זה ויש מחקרים שמראים את זה. זה יתרון בגלל שאנחנו בוחרים שזה יהיה יתרון וגם בגלל שזה בא לנו באופן "טבעי". אני מניח שאת רוצה לשנות את המצב ושיופי לא יהווה פקטור בהתיחסות אל אנשים. אם את טוענת שהוא לא יהווה פקטור בסיטואציות מסוימות (כמו בעת משפט כשהנאשם הוא יפה או מכוער והדבר משפיע על הכרעת או גזר הדין), אז אנחנו מסכימים שזו שאיפה ראויה. אם את מדברת על חיי היום יום (כמו שמראים בתכנית), אז אנחנו לא. יופי הוא משהו שעושה לי טוב. אני אוהב לראות אנשים יפים. אני מוכן לשלם את מחיר ה"אפליה" בשביל המטבע הזה. כך גם הרוב האנושי.

    • אישה הולכת לקולנוע פברואר 14, 2011 בשעה 8:47 am #

      השאלה היא אם זה משהו שבכלל ניתן למגר?
      גם לי נעים להסתכל על אנשים יפים, אבל אנחנו נכנסים כאן להגדרות שהן מאד סובייקטיביות- מה זה "יפה"? מי מחליט מה זה "יפה"? האם הבנות של "היפה והחנון" כולן יפות בעינינו (לא בטוחה בכלל).

      ויש סרטים שחובה לראות בקולנוע, ולא שווה לא לקלוט את מלוא היופי דרך מסך הטלויזיה הביתית 🙂 ולכן הולכים לקולנוע.

    • רוני פברואר 14, 2011 בשעה 8:49 am #

      לא נראה לי שהבנת אותי, תומסו, שכן אין שום קשר בין הקריאה שלי את המצב, לבין התנשאות והתנגדות לעובדות חיים פשוטות כמו "יופי הוא יתרון". ברור שיופי הוא יתרון. השאלה היא אם הוא הדבר ה*יחיד* שלפעמים מעריכים באישה. ונכון אמרה פה הקולנועית מעליי – מה שנתפס כ"יפה" הוא גם הבנייה חברתית הרבה מאוד פעמים. יש המון סוגי יופי, ואנחנו רואים רק סוג אחד פעמים רבות. אני חושבת שהנשים בתכנית הן דוגמה מובהקת לתופעה חברתית יותר רחבה, של נשים ששמות דגש אחד בלבד בחייהן, על יופי מאוד מסוים, ועל שומדבר אחר – ואפילו הולך להן לא רע. כלומר, הביקורת שהן ככל הנראה ספגו עד היום, לא היתה כ"כ רצינית, ולכן הן ממשיכות בדרכן של להיות חסרות ידע כללי והבנה על מה שקורה בעולם בו הן חיות. כי זה מסתדר להן.

      כמו כן, לא אמרתי שהתכנית גורמת לדעות שובניסטיות. אין אף תכנית אחת בלבד, או פרסומת אחת בלבד, שמייצרת – לבד – שובניזם בקרב קהל רחב של צופים. מדובר ברשת שלמה של תכניות, פרסומות, סרטים, עיתונות ומה לא, שמתחזקים דימויים שובניסטיים שלא צריך לייצר, כי הם כבר קיימים. שובניזם, בניגוד לאיך שאתה מציג אותו, אינו תמיד מובהק וברור. אני מכירה אנשים רבים שהם לא "שובניסטים", אבל מחזיקים בתפיסות רבות שאני רואה כמיושנות ופטריארכליות. כולנו גדלנו על זה, כמעט כולנו מחזיקים בדעות כאלה ואחרות.

      תכנית כמו "היפה והחנון" לא מקדמת אותנו, בעיניי, לשום מקום. הביקורת שהיא יכולה לעורר, כפי שכתבה ההולכת לקולנוע, אינה שוות-ערך לדעתי למערך הדימויים המשפילים והדכאניים שמוצגים בה כלפי נשים.

      • תומסו פברואר 14, 2011 בשעה 1:09 pm #

        מי הם אלו שחושבים ש"הוא [יופי] הדבר היחיד שלפעמים מעריכים באישה"?
        את יוצאת בביקורת לגבי תכנית טלוויזיה בידורית שמראה חלקיק מהמציאות ונגד האנשים שיוצרים אותה כי לתפיסתך יש נשים ש"ששמות דגש אחד בלבד בחייהן, על יופי מאוד מסוים, ועל שומדבר אחר – … " . אני שואל שוב, מי המתנשא והשטחי כאן ?

        אני בעד (אני מניח שגם את) לעודד אנשים להבנה מורכבת וספקנות של המציאות. כמו כן, אני בעד שאנשים יקחו בקלות את ההיסטריה שרובנו קוראים לה מציאות. התכנית מקדמת אותנו עוד שעה ביאוש היומיומי שרובנו מרגישים כי ממש משעמם כאן 🙂

        אישה, החוויה הקולנועית וההבדל שלה מצפייה בטלוויזיה לא פרחה מעיניי. העניין הוא שבזמן האחרון יש לנו מקרן והרבה חברים. החוויה הקלונועית בבית אפילו יותר טובה משניהם יחד.

      • רוני פברואר 14, 2011 בשעה 1:17 pm #

        תומסו, זה די מעצבן שאתה ממשיך לקרוא לי מתנשאת ושטחית. אם תקרא את כל רצף התגובות מעלינו, תראה שעל אף מחלוקות שעלו ביני לבין ההולכת לקולנוע, נמנענו מלקרוא זו לזו בכינויים כאלה, וכיבדנו זו את דעתה של רעותה. כשאתה חוזר על כינויים כאלה שוב ושוב, קשה לי מאוד להתייחס לכל מה שאתה כותב לאחר מכן.

      • חגי פברואר 14, 2011 בשעה 8:57 pm #

        אני כמובן מסכים. מזה זמן מה אנחנו דנים בגיבוש מדיניות תגובות בבלוג. זכינו לראות פה בעבר שלל תגובות שנעו בין כאלו המרמזות לעלבונות באופן עקיף לבין כאלו המעליבות באופן ישיר. למען הסר ספק, ביטויים פוגעניים וניסיון להפוך את הדיון להשמצות אישיות לא יתקבלו פה בבלוג. אנא, נסה לשמור על התנסחות סבירה.

  11. איליה פברואר 20, 2011 בשעה 12:20 am #

    היי, יתכן ואתם זוכרים אותי בתור "מהנדס תוכנה חובב שירה גרמנית" מהעונה הקודמת של "היפה והחנון", ואם לא, אז לא נורא. הבטחתי לתומסו להגיב, אז הנה זה בא:

    אם אנחנו כבר עומדים לדבר על התוכנית הזאת, אני ממליץ קודם כל להפריד בין הנרטיב של התוכנית לבין המשתתפים. אמנם זה ריאליטי וככזה הוא משתמש בחומר דוקומנטרי (ולא בשחקנים שמקריאים שורות, כפי שרבים מצופינו משום מה טעו לחשוב), אבל בעזרת החומר הדוקומנטרי התוכנית ממחיזה סיפורים קלאסיים — סיפור סינדרלה, חטא ההיבריס וכד'. הסיפורים הקלאסיים האלה, במעטפות יצירתיות ומסועפות, הם בסיס לרוב הבידור שאנחנו צורכים.

    אנחנו המשתתפים והמשתתפות עוברים ב"יפה והחנון" תהליכים ושינויים, שהם הרבה מעבר למה שנחוץ כדי לספר את הסיפור אותו ההפקה רוצה לספר. במילים אחרות, כמויות עצומות של חומרים נותרים על רצפת העריכה. מאידך, הסיפור הפרטי שלנו חסר משמעות כשדנים על המסר אותו התוכנית מעבירה. מה שרואים עשרות אלפי צופינו בגילאי ה-12-18 הוא הנרטיב הרשמי, וככזה חשוב שהוא יעביר מסרים חינוכיים (ואני נחרד כשאני טופס את עצמי כותב את צמד המילים הזה, ואני עוד לא בן 30…).

    סיפור המסגרת של "היפה והחנון", מעונה לעונה, נשאר זהה: אנשים מעולמות שונים לומדים להכיר אחד את השני, ולמצוא איזון בחייהם האישיים. [היי, בינתיים אני לא מוצא בזה שום מסר רע, שום דבר שמעודד בני 13 להטריד מינית את מזכירותיהם או בנות 14 לא ללכת לאקדמיה.] העונה מתחילה בקיבוץ כל הקטעים הדוקומנטריים המדגישים את הקיצוניות של היפות והחנונים בנפרד, ואת המרחק בין שניהם כשנאלצים להפגש. העונה ממשיכה בהצגת אתגרים וקונפליקטים, תוך הדגשת חוסר-השלמות של אנשים שנוטים לקיצוניות. [בינתיים אני עומד לגמרי מאחורי המסר: טוב לו לאדם להיות מאוזן.] העונה מסתיימת בכך שהחנונים והיפות שהיו מוכנים לצאת מהקיבעון שלהם מתוגמלים, לא רק בפרס הגדול אלא גם בחוויה. שני הצדדים נראים על המסך תוך שהם מעידים שהם שמחים שהצליחו לצאת מהכונכיה שלהם.

    בפוסט שלך עירבת איכשהו בין הנרטיב הזה, שהוא חיובי לטעמי, לבין הסיבות של הבנים או הבנות ללכת לתוכנית הזאת, אבל יש רק קשר רופף בין חיינו האישיים לבין המסר אותו העברנו על המסכים. זה לא בגלל שריאליטי זה "שקר". זה בגלל שהמציאות הרבה יותר מסובכת מהנרטיב הזה (שאמור להיראות בנאלי למדי עבור צופים שעברו את גיל ההתבגרות). אם נדבר על התגובות שקיבלתי מצופים אקראיים, הן מתחלקות לכמה קטגוריות:
    1) "וואי וואי, עם איזה כוסיות הייתם שם" – אני בטוח שאחוז ניכר מהצופים שלנו התחרמן מתמונות הבנות בבריכה, אבל היי, אין שום דבר פסול בזה 🙂
    2) "הבנות באמת כאלה סתומות?" – ובמיוחד זכורות לי בנות שסיפרו לי על איך שאמרו להן ללכת לאודישנים של היפה והחנון, אבל הן מעידות על עצמן שהן לא רק יפות אלא גם חכמות, ולכן לא יתאימו לסטריאוטיפ הנלעג. גבירותי ורבותיי, המסר עבר!
    3) "הבנים באמת כאלה חנונים?" – כנ"ל, הקהל מרחיק את עצמו מהקיצוניות

    חבל שהשדולה הפמניסטית מחליטה לצאת דווקא נגד תוכנית שסוף סוף מראה קונפליקטים מגדריים דרך עדשה ביקורתית, אמנם קומית וגסה אבל נגישה לכולם (ובמיוחד לקהל הילדים והמתבגרים שאת דעותיהם אתן שואפות לעצב).

    • רוני פברואר 23, 2011 בשעה 7:29 am #

      איליה, כמובן שאין לי מושג מי אתם בחייכם האישיים, ובכלל לא התיימרתי להניח שיש לי מושג כזה. ברור לי לחלוטין שהתכנית מייצרת נרטיב שהוא שטוח יותר מהמורכבות של החיים, ועל זה אני מדברת ותו לא. לא ביקרתי אותך, כמו גם את שאר המשתתפים והמשתתפות בתכנית ולו לרגע אחד, ואין לי עניין בכך. העניין שלי הוא בתכנית עצמה, ומה שעולה ממנה בסופו של דבר.

      כבר היו פה כמה וכמה תגובות שטוענות שמדובר בתכנית שמציגה מגדר דרך פריזמה ביקורתית ושמדובר במגמה חיובית. כפי שבוודאי אפשר להבין הן מהפוסט, והן מהתגובות שלי שבאו אחריו, אני לא מסכימה עם טענות אלה. אני גם לא מכירה אנשים רבים שחושבים כך, אפילו אם הם צופים נלהבים של התכנית – חברים שלי שצופים בה מודים שמדובר בתכנית בעייתית, לכל הפחות.

      אם אתה אומר שעברת חוויה טובה, מי אני שאתווכח איתך? שוב, אין לי שום כוונה לעשות זאת. נקודת המבט שלי מופנית לדימויים ולמסרים ש"היפה והחנון" מייצרת במסגרת תרבות שמורכבת מיותר מתכנית אחת, וכמה עשרות משתתפים ומשתתפות. מדובר בחוליה אחת מיני רבות בשרשרת של תכניות שאינן עושות חסד עם המין הנשי והגברי, כך לדעתי.

      • חגי פברואר 24, 2011 בשעה 12:37 pm #

        בהמשך לדברים של רוני, אני חושב שאפשר לסכם בקצרה את הבעייתיות שבנרטיב של התוכנית באופן הבא. התוכנית אכן מציגה עמדות קיצוניות ומנסה להראות שהקיצוניות היא לא טובה. יחד עם זאת, העמדות הקיצוניות הן קיצוניות רק ביחס ל"מצב הנכון". העמדה הכללית בסך הכל שה"יפות" קצת יותר מידי שטחיות, וה"חנונים" קצת פחות מידי חברתיים. מהו הגבר הנכון לגישת התוכנית? הגבר המשכיל שגם מצליח לזיין (או לפחות לתקשר קצת עם הסביבה). ומה היא האשה הנכונה? האשה היפה שהיא לא שטחית לחלוטין. התוכנית ממשיכה לחזק את החלוקה המגדרית הקלאסית (גברים=מוח, נשים=גוף). כל מה שהיא עושה זה לעזור לשני הצדדים קצת לשכלל את אותה החלוקה, שהם לא מפנימים עד הסוף בתחילת התוכנית. במילים אחרות, אנחנו עדיין באותו המסר של "תהיי יפה ותשתקי", עם התוספת הקטנה של "אבל תדעי לנהל סמול-טוק ראוי לאשה". אין שום הבדל בין זה לבין קורסים להתנהגות נשית ראויה שהיו מועברים בשנות ה-30.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention למי את קוראת יפה? « -- Topsy.com - פברואר 11, 2011

    […] This post was mentioned on Twitter by Ido Kenan • עידוק, mik d and marieva sg, Gili Bar-Hillel. Gili Bar-Hillel said: RT @idokius: מלהקת של "היפה והחנון" ניסתה לגייס את הבלוגרים של "יחסי מין". ביג מיסטייק http://ow.ly/3Uwdp […]

  2. מיס פיגי ואני « - דצמבר 19, 2011

    […] על מליוני נשים בעולם שסובלות מהפרעות אכילה כתוצאה מן המושגים החברתיים המעוותים לגבי רזון והשמנה. שלא לדבר על התחושות הפרטיות שלי ושל […]

  3. מיס פיגי ואני | תרבות | סלונה - דצמבר 21, 2011

    […] על מליוני נשים בעולם שסובלות מהפרעות אכילה כתוצאה מן המושגים החברתיים המעוותים לגבי רזון והשמנה. שלא לדבר על התחושות הפרטיות שלי ושל […]

להשאיר תגובה

